Varsinainen sukukokous 16.7.2011 Kajaanissa

Kokouspäivä päättyi Kouta-laivaristelyllä Oulujärvellä.

Paikaksi oli valittu historialliset puitteet tarjonnut Ravintola Wanha kerho. Kokouksen avauspuheen piti sukuseuran puheenjohtaja Matti Kemppainen Hyrynsalmelta, Kajaanin kaupungin tervehdyksen toi kaupungin hallituksen puheenjohtaja Arto Okkonen. Hän kertoi Kajaanin kuulumiset ”vaivattoman arjen kaupunki” -teemalla. Kokouspaikan historiasta kertoi entisen UPM-Kymmenen palveluksessa ollut Lauri Kemppainen. Hän kertoi rakennuksen valmistumisesta, taidekokoelmista ja tunnetuista vieraista aina omiin
henkilökohtaisiin kokemuksiin saakka.

Kahdeksankymmenen osallistujan kokouksen puheenjohtajana toimi Aaro Kemppainen Kajaanista.
Sukuseuran puheenjohtajana jatkaa Matti Kemppainen Hyrynsalmelta ja varapuheenjohtajana Lauri Kemppainen Mieslahdesta. Hallituksessa jatkavat Kaija Heiskanen Kuopiosta, Leena Kärki Kajaanista ja Riitta-Liisa Kemppainen Hyrynsalmelta. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Martti Kemppainen Espoosta ja Tuomas Kemppainen Oulusta.

Kemppaisten sukuseuran tulevien toimintavuosien tärkein projekti on kolmannen sukukirjan valmistuminen. Sukukirjaa varten perustetaan toimituskunta, jonka tehtävänä on kirjan aineiston tallentaminen sekä sisällön selkeyttäminen. Sukutietojen lisäksi kirjaan tullaan keräämään suvun tarinoita ja historiatietoja. Sukukirjan on määrä valmistua seuraavaan sukukokoukseen kesällä 2013. Aineiston keräämisen sukuseuran hallitus on jo aloittanut.

Sukukokouspäivän kruunasi aurinkoinen iltapäivä ja neljän tunnin Kouta-laiva risteily. Risteilylle osallistui viisikymmentä kokousvierasta. Kouta oli käynyt aamupäivällä Paltamossa osallistuen regattaan, joten kuusihenkinen miehistö teki varsin pitkän työpäivän. Risteily vei väkeä Kajaanin jokea pitkin Oulujärven Paltaselälle. Matkan aikana laivaisäntä Ollis Leppänen kertoi Kouta-laivan historiaa ja höyrylaivamatkailusta Oulujärvellä. Monella risteilylle osallistuneella oli perhe- tai omakohtaisia kokemuksia entisaikojen höyrylaivaliikenteestä. Eräs matkalla ollut, kertoi olleensa höyrylaivan kyydissä muutaman päivän vanhana, matkatessaan äitinsä kanssa kotiin Mananmansaloon Kajaanin synnytyslaitokselta. Tuosta matkasta olikin aikaan risteilypäivänä päivää vaille 62 vuotta.

Risteilyväellä oli mahdollisuus tutustua alakerrassa 90-vuotiaan höyrykoneen toimintaan matkan varrella. Monelle osallistujalle jäi iloinen mieli ja monipuoliset kokemukset kokouspäivästä ja sen ohjelmasta.